TikTok szybko zyskuje na popularności na rynku mediów społecznościowych. Zaledwie kilku po swoim debiucie określany jest jako bardzo ważny element kultury internetowej i nowy sposób komunikacji dla pokolenia Z.


Krótka historia powstania TikToka
W 2019 roku TikTok w rankingu najczęściej pobieranych aplikacji zajął drugie miejsce. Wyprzedził takie media jak: Messenger, Facebook, Instagram, Snapchat, Netflix czy Spotify. Większą ilość pobrań zanotował tylko Whatsapp. Warto jest zatem przyjrzeć się w jakich okolicznościach powstała jedna z najchętniej aktualnie pobieranych aplikacji na świecie.
TikTok został utworzony z połączenia dwóch aplikacji. Pierwszą z nich była – Musical.ly, która powstała w 2014 roku. Dzięki tej platformie użytkownicy mogli tworzyć i udostępniać 15-sekundowe nagrania w stylu lip sync (osoba na nagraniu porusza ustami w sposób, który ma sprawić, że wygląda, jakby sama śpiewała utwór brzmiący w tle nagrania).
Dwa lata po powstaniu Musical.ly, czyli w roku 2016, w Chinach powstała aplikacja Douyin, która również zachęcała swoich użytkowników do tworzenia krótkich filmów. Mimo, że aplikacja nie była nowością na rynku jej popularność gwałtownie rosła. W ciągu roku korzystało z niej 100 milionów użytkowników, którzy generowali 1 miliard wyświetleń wideo dziennie. W 2017 roku Douyin zachęcony dużym sukcesem rozpoczął ekspansję i wyszedł poza granice Chin pod nową nazwą – TikTok.
Platforma szybko awansowała na szczyty rankingów popularności w Tajlandii, Japonii i innych krajach azjatyckich. W tym czasie Musical.ly opanowało Stany Zjednoczone.
Jak więc doszło do połączenia tych dwóch aplikacji? Pod koniec 2017 roku firma ByteDance (właściciel Douyina) kupiła Musical.ly za miliard dolarów. W sierpniu 2018 roku zdecydowała o zamknięciu wykupionej aplikacji i połączeniu jej z TikTokiem.

Popularność aplikacji nieustannie rośnie na całym świecie. Aplikację pobrano już ponad 2 miliardy razy. Niewątpliwie ogromny wpływ na jej rozwój miała pandemia COVID-19. Brak możliwości podróżowania, częstego wychodzenia z domu oraz jeszcze większa ilość godzin spędzonych przed ekranem telefonu i komputera zachęcił nowe osoby do kreatywnego spędzania czasu na TikToku. Aplikacja daje nam bowiem możliwość znalezienia w niej krótkich filmów, na których użytkownicy biorą udział w wyzwaniach, nagrywają lip sync, tańczą, biorą udział w skeczach.
Kto korzysta z TikToka?
TikTok przez bardzo długi czas kojarzony był z rozrywką dla dzieci i nastolatków. Najnowsze dane pokazują jak bardzo zmieniła się grupa użytkowników tej aplikacji. Przyjrzyjmy się jak wyglądają informacje na temat osób korzystających z tej platformy w Polsce:
- ponad 2 miliony osób założyło konto na TikToku,
- statystycznie każdy użytkownik spędza w aplikacji 52 minuty dziennie i sprawdza ją średnio 1-3 razy dziennie,
- według danych na kwiecień 2020 w wieku 18-24 jest 38% użytkowników (874 000 osób), a w wieku 25-34 jest 10% użytkowników aplikacji (230 000 osób)
Badanie IndaHash z lipca 2020 prezentuje sporą ilość danych, które mogą przekonać firmy do rozpoczęcia działań Employer Brandingowych na TikToku:
- 83% respondentów twierdzi, że marki z pewnością mogłyby odnieść korzyści z promocji swoich produktów i usług na TikToku,
- 63% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że treść na TikToku jest bardziej “prawdziwa”, bardziej relatywna i mniej “wypolerowana” niż w innych mediach społecznościowych,
- pobieranie aplikacji wzrosło o 96% w 2020 roku, a wskaźnik zaangażowania zwiększył się o 27%,
- najbardziej popularne materiały dotyczą rozrywki (62%), stylu życia (50%) i mody (42%),
- 70% badanych wskazało z kolei, że aplikacja podtrzymywała ich na duchu i pomogła im przetrwać lockdown,
- 54% użytkowników aplikacji uważa, że istnieje możliwość tworzenia poważniejszych treści na TikToku. To sygnał, że nie powinniśmy się obawiać zamieszczania tego typu contentu, gdyż ponad połowa użytkowników jest gotowa na ich obecność,
- 87% twórców chce tworzyć w 2020 roku więcej treści na TikToka mimo, że jeszcze w ubiegłym roku 60% z nich nie korzystało z TikToka w ogóle.
Mówiąc o danych warto wspomnieć o drugiej edycja raportu „Kim są polscy użytkownicy TikToka”. Jest to kolejna dawka wiedzy, którą serwuje nam GetHero (Influencer Marketing Agency). Raport pokazuje nam jak kształtuje się demografia badanych użytkowników, co zmieniło się w porównaniu do poprzedniego roku oraz gdzie najczęściej mieszkają i jakiej płci są użytkownicy aplikacji. Dodatkowo badanie pokazuje nam jak twórcy treści oraz ich odbiorcy reagują na reklamy na TikToku oraz w jakim kierunku zmierza portal. Badanie zostało opracowane po analizie odpowiedzi niemal 1700 respondentów, którzy są aktywnymi użytkownikami aplikacji. (https://gethero.pl/raport-tiktok/)



Jak zrobić Employer Branding na TikToku w pięciu krokach?
Krok1
Sprawdź czy Twoja grupa docelowa jest na TikToku. To prosta i podstawowa zasada, o której należy pamiętać aby Twoja praca nad przekazem w tym social medium nie poszła na marne!
Krok2
Zrób research firm i influencerów obecnych na TikToku. Sprawdź jakie materiały zyskały do tej pory największą popularność wśród użytkowników i przejdź do pracy nad strategią pozycjonowania Twojej firmy na tej platformie.
Krok3
Samo monitorowanie aktywnośni na TikToku to za mało, obserwuj co się dzieje i twórz trendy, które zostaną zauważone przez innych. Dzięki temu zwiększysz zasięg swoich postów oraz liczbę obserwujących Twojego kanału.
Krok4
Przygotuj dużą ilość materiałów! TikTok to aplikacja, której trzeba poświęcić sporo czasu na regularne publikowanie treści. Warto jest więc przygotować zapas materiałów w jak najlepszej jakości i w czasie ich udostępniania pracować nad kolejnymi nagraniami. Tutaj warto jeszcze raz podkreślić krok 3 – pamiętaj, że social media zmieniają się z sekundy na sekundę. Jeżeli zauważysz nowy trend i możliwość przedstawienia swojej firmy kolejnym odbiorcom to koniecznie to zrób – w takich sytuacjach trzymanie się sztywno ustalonego wcześniej planu nie jest dobrym rozwiązaniem.
krok5
Monitoruj statystyki! Sprawdzaj w jakich dniach i godzinach Twoi odbiorcy najlepiej reagują na materiały, analizuj z jakich części Polski są użytkownicy obserwujący profil Twojej firmy, jaką mają płeć i jakie materiały oglądają i lajkują. Następnie wyciągnięte wnioski wdrażaj do odświeżonej strategii i implementuj na TikToku.
Kto robi to dobrze?
Pierwsze polskie działania Employer Brandingowe na TikToku za nami. Firmą, która zaprezentowała się na tej platformie swoim potencjalnym kandydatom jest PwC Polska. W czasie 5 miesięcy od publikacji pierwszego materiału PwC zyskało ponad 4400 obserwujących, a 27 udostępnionych materiałów polubiono łącznie ponad 35 tysięcy razy. Działania firmy zostały wyróżnione w konkursie Employer Branding Excellence Awards w kategorii Innowacja EB. Cieszymy się, że mogliśmy dołożyć naszą cegiełkę do sukcesu aktywności PwC na TikToku.
Autor: Katarzyna Kiryczuk, EB Konsultant.