Peter Drucker napisał, że “kultura zjada strategię na śniadanie”. Dla mnie właśnie te słowa zawierają w sobie kwintesencję tego, na jakich fundamentach powinno się budować biznes. Do sukcesu niezbędne są oczywiście skuteczność operacyjna oraz pozycjonowanie marki, ale to ludzie i kultura organizacyjna, którą współtworzą, napędza rozwój, innowacje, zaangażowanie, kreatywność oraz ukierunkowanie na jakość i dążenie do celu. To też ludzie przyciągają do miejsca pracy innych ludzi – tych najlepszych w ramach zdefiniowanego stanowiska i komptetencji. To wszystko dopiero – daje wynik finansowy.
Kultura organizacyjna zawsze jest, ale nie zawsze umiemy o niej pisać i dobrze komunikować. Dlatego Culture Book to doskonałe rozwiązanie, które pomaga zebrać w jednym miejscu dobrze opowiedzianą historię o wizji i misji liderów marki, ludziach z nią związanych oraz produktach bądź usługach, które generują wartość a tworzone są z pasją i dumą. To skuteczny sposób na pokazanie pracownikom oraz rynkowi pracy, jaką wartość stanowi człowiek w rozwoju biznesu. To zdecydowanie najbardziej cool book ever w każdej organizacji, która zdecyduje się na jej wdrożenie. Dlaczego? Zacznijmy po kolei.
Kultura organizacyjna – definicja
To, co określamy mianem kultury organizacyjnej, to w praktyce zestaw norm i wartości wyznawanych zarówno przez kierownictwo, jak i pracowników niższych szczebli – zasad przyświecających prowadzeniu działalności. Chodzi tu o sposób organizacji działalności przedsiębiorstwa na różnych płaszczyznach. Może przejawiać się zarówno materialnie (na przykład poprzez kreowanie przyjaznych przestrzeni, które doskonale znamy ze zdjęć wielu znanych firm), jak i niematerialnie (m.in. poprzez sposób współpracy, pracy oraz postępowania w sytuacjach konfliktowych czy wdrażanie (onboarding) i żegnanie (offboarding) pracowników.
Można powiedzieć, że “kultura organizacyjna to system jawnych i ukrytych, ale głęboko zakorzenionych założeń, przekonań, norm i zasad – czyli przyjętych sposobów działania. To ona określa, co jest ważne, co ma sens, a co nie. Decyduje o tym, jak się u nas coś robi i co jest źle widziane. Odpowiada za nawyki myślowe, których się już nie podważa i nie weryfikuje, ponieważ “zawsze tak było”. (cyt. Sensotwórczość, Joanna Heidtman i Piotr Piasecki).
Kultura organizacyjna ma wpływ na sprzedaż i innowację w firmie
Konsumenci najczęściej nie podejmują decyzji tylko w oparciu o chłodną kalkulację zysków i strat. Liczy się też autentyczna opowieść o tym, kto stoi za produktem czy usługą, dlaczego coś robimy, jak coś robimy i co robimy, by dać wartość nie tylko sobie, ale także innym. Kultura organizacyjna „zjada strategię na śniadanie”, bo zaplanowane działania mogą zderzyć się z nieprzewidzianymi okolicznościami, natomiast ona sama pozostaje niezmienna. O tym wiele przedsiębiorstw przekonało się w pandemicznej rzeczywistości, gdzie podejście zespołów do zmieniającego się dynamicznie świata i biznesu dało jasne dowody na to, że kultura może być proinnowacyjna (prowadząca do nowych rozwiązań, podejmowania ryzyka, wymieniania się wiedzą, uczenia i oduczania) lub destrukcyjna, gdzie całe biznesy po prostu stanęły w miejscu, bo mimo super maszyn czy technologii, zabrakło zwinnych decyzji i zaangażowania załogi.
Culture Book stanowi przewodnik po kulturze organizacyjnej danej firmy, by każdy zainteresowany pracą w niej mógł znaleźć wszystko, co ważne dla niego jako człowieka i jako specjalisty. Pozwala przekazać misję, wizję, atmosferę pracy i współpracy oraz tzw. UX miejsca pracy. Daje emocje i wyróżnia firmę na poziomie rozpoznawalności ludzi, marki, procesu rekrutacji, onboardingu i kultury organizacyjnej.
Jak wygląda Culture Book?
Culture Book zawsze zawiera kilka istotnych elementów. Jako Absolvent Consulting stawiamy na następujące sekcje, dzięki którym o kulturze organizacyjnej opowiadamy po prostu najfajniej:
- O firmie – misja, wizja, EVP, produkt oraz przekaz od lidera
- O ludziach – sylwetki, które stoją za organizacją, nie tylko liderów
- O normach, wartościach i zachowaniach i podejściu do uczenia się czy popełniania błędów
- O miejscu pracy (UX organizacji) – biuro, dojazd, biurko, narzędzia do pracy i rozwoju, metodyka realizacji projektów jak Agile, Prince czy KAIZEN, digitalizacja procesów wspierających ludzi w pracy
- O ofercie pracy i rozwoju – zawody, kompetencje, możliwości rozwoju i nauki, zdobywania kwalifikacji oraz co wyróżnia tę organizację od innych konkurencyjnych pracodawców
- O procesie rekrutacji i onboardingu
- O bardzo ważnej odpowiedzialności społecznej firmy, liderów i pracowników

Lista nie jest jednak zamknięta. W Culture Book zawsze próbujemy przekazać unikatowość ludzi i firmy oraz jej wyższy cel, i dopiero to wyznacza pełny spis treści naszej książki.
Culture Book alternatywą dla globalnej strony www kariera
Przygotowujemy Culture Book w trzech różnych formatach.
- Estetycznie wykończona drukowana książka, która sprawdza się jako element onboardingu czy prezent dla nowo zatrudnionych pracowników – tzw. welcome pack. Gwarantujemy, że na zawsze pozostanie na pułkach w domach naszych pracowników i przyciągać będzie uwagę rodziny i gości.
- Najczęściej jednak tworzymy interaktywną książkę online z linkami do materiałów video i wybranych stron www – tzw. interaktywny pdf. Ta forma jest idealną alternatywną do stron www, gdy np. globalny zespół firmy nie zezwala na zrobienie polskiej strony www kariera ze względu na bezpieczeństwo i politykę firmy. CB w tej formie jest super alternatywą. Omijamy aspekty technologii a jednocześnie mamy coś online, co jest nowoczesne i interaktywne. To ulubiona forma naszych klientów! 🙂
- Proponujemy również landing page – lepszą stronę www kariera. Łatwą do usprawnień w ciągu roku i dodawania np. modułu “Aktualności”, “Media społecznościowe” albo “Wydarzenia”. Takie strony stawiamy od zera (programowanie, kontent, grafika i hosting na naszym serwerze) lub pracujemy na CMS’ie klienta i budujemy treść pod dostępny mechanizm strony, by maksymalnie wykorzystać potencjał jego globalnej strony www w ramach strony Kariera dla np. polskiego rynku pracy. Culture Book dostępny online jest doskonałym dodatkiem do SEO przy umiejętnym zastosowaniu fraz kluczowych.
Przykład Culture Book – Netguru
Dobrze przyjętym przykładem, który znaleźliśmy na polskim rynku jest Culture Book – publikacja software house’u Netguru. Co ciekawe, by ją pobrać, należy podać adres mailowy oraz opcjonalnie zaznaczyć zgodę na przesyłanie informacji na temat rekrutacji. Pozwala to wyciągnąć wniosek, iż CB marki jest jednym z narzędzi employer brandingowych do poszukiwania nowych Talentów, których system wartości i styl pracy odpowiada zasadom panującym w firmie. Jest więc większe prawdopodobieństwo dopasowania stylu pracy i współpracy na poziomie rekrutacji.
Przyjemny wizualnie Culture Book Netguru zawiera szereg informacji przydatnych zarówno dla kandydatów, jak i kontrahentów: wartości marki, którymi kieruje się podczas tworzenia oprogramowania, kluczowe dane na temat pozycji Netguru na rynku, kulturze feedbacku, zaangażowaniu w walkę ze zmianami klimatu, modelu pracy i benefitach. Jest to więc przewodnik po organizacji w atrakcyjnym wydaniu.

Zalety Culture Booka
Warto wskazać na kluczowe zalety tworzenia CB.
- Culture Book bezpośrednio wpływa na zasięg i budowanie wizerunku marki pracodawcy. Wersja online Indeksuje się w wynikach wyszukiwania google oraz jest atrakcyjnym materiałem nawigującym np. spotkania Employer Brandingowe z grupą docelową. Jeśli CB jest autentyczny, sprawdza się doskonale jako jedno z narzędzi PR-owych.
- To też sposób na zwiększanie dobrych doświadczeń kandydatów z marką w procesie rekrutacji. CB w formie linku można doskonale zaadresować w korespondencji z kandydatem w trakcie jego aplikowania na wybrane stanowisko. Słyszeliśmy opinie od kandydatów, że właśnie ten skład pobudził w nich chęć pracy dla danej firmy i wyróżnił pracodawcę na rynku wśród konkurencji. Innymi słowy, może „sprzedać” stanowisko i firmę jako “top employer”.
- Dobrze opowiedziana historia o kulturze organizacyjnej przydaje się także podczas onboardingu i pierwszego spotkania wdrażającego do firmy i zadań. CB będzie wizualnie dobrą nawigacją do opowieści pracownika, który wita nowe osoby i wdraża do firmy.
- Pracownicy chętnie angażują się w budowanie merytoryki Culture Booka. Poprzez warsztaty z nimi i wywiady, komunikację wewnętrzną, dedykowaną sesję zdjęciową ludzi i miejsc pracy, cytowanie pracowników i opisane autentyczne historie, mają poczucie sprawczości i wspólnotowości na poziomie wartości i zachowań ludzi, z którymi lubią pracować. Wspólne opracowanie Culture Booka to pomysł na najlepszą wewnętrzną kampanię Employer Brandingową. Fun i duma! 🙂
Właśnie te czynniki sprawiają, że coraz więcej marek decyduje się na przygotowanie swojego Culture Book’a – cool książki i dobrze opowiedzianej historii o ludziach, emocjach i biznesie.
Rynek pracy jest dość trudny a jak wiemy – diabeł tkwi w szczegółach i … emocjach! Warto więc się wyróżnić i zdobyć serca tych najlepiej do nas dopasowanych kandydatów.
PS jeśli masz pytania do Culture Book lub chcesz taki produkt zrealizować w swojej firmie – chętnie Ci w tym pomożemy!

Proces powstawania CB
Tworzenie Culture Booka angażuje szereg pracowników. W Absolvent Consulting wykonujemy następujące kroki we współpracy z partnerem:
- Audyt i badanie kultury organizacyjnej – w ten sposób wybieramy treści, które wniosą największą wartość do CB. Zapraszamy do współpracy osoby zatrudnione w różnych działach, dzięki czemu zyskujemy wgląd w organizację z wielu perspektyw.
- Zebranie materiałów – dokonujemy selekcji, ustalamy formę, dopasowujemy zakres Culture Booka.
- Tworzenie publikacji – od projektu do właściwej wersji. Przygotowujemy tekst oraz stronę graficzną – na tym etapie również chętnie organizujemy sesje zdjęciowe czy kręcimy filmy do wersji interaktywnej.
Każdy z tych kroków traktujemy z najwyższą starannością, rozumiejąc, jaką rolę odgrywa Culture Book i jak istotne jest dopracowanie go w każdym szczególe.

Culture Book to nie tylko dokument – to przede wszystkim atrakcyjna wizytówka marki, której tworzenie jest także niezwykłą okazją do zagłębienia się w kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa i dostrzeżenie zarówno mocnych, jak i słabych stron. Spójna graficznie publikacja z wartościowymi, autentycznymi treściami ma głęboki wydźwięk – na zewnątrz i w obrębie organizacji. Opowiada o firmie przez ludzi, co ma ogromne znaczenie zwłaszcza dziś, gdy lepiej niż kiedykolwiek rozumiemy, że markę tworzą właśnie ludzie.