Pracujemy zdalnie od marca 2020 roku, do biura zaglądając od czasu do czasu. Dokładnie wiosną tego roku opublikowaliśmy pierwszą, autorską serię postów na Instagramie. Miniprojekt, który został zrealizowany z myślą o promocji naszego profilu, okazał się też świetnym narzędziem w integracji zespołu online i pomógł pokazać jego osobowość. A słowo „zespół” ma tu zdecydowanie podwójne znaczenie. Oto krótka historia playlisty „AC/DC”.
AC = Absolvent Consulting
Nie da się ukryć, że po prostu lubimy równania. AC to Absolvent Consulting. Z kolei w pracy kierujemy się zasadą EB = Emocje + Biznes. O emocje, szczególnie te pozytywne, dbamy również między sobą. „Ekipa + Bawimy się” być może najtrafniej opisuje naszą kulturę organizacyjną. Jej mocnym fundamentem jest ABSOlutnie naturalna, codzienna i często bardzo spontaniczna integracja zespołu. Tak było przed pandemią koronawirusa, tak funkcjonujemy dziś m.in. w przestrzeni Google Meet.
Dobra zabawa nie miałaby miejsca bez pasji do tego, co robimy. Przede wszystkim DODAJEMY WARTOŚĆ, czyli działamy tak, żeby być dumnym z efektów naszej pracy, a o projektach myślimy, jakby miały wygrać w najtrudniejszym konkursie. Stawiamy na PROAKTYWNOŚĆ. Mamy podejście UX i uważność na potrzeby klienta, który wie, że powierzył zadania PROFESJONALISTOM. Jesteśmy ZAUFANYMI partnerami w dyskusji.
Z tych powodów postanowiliśmy podzielić się z Wami case study muzycznego miniprojektu, który sprawił, że staliśmy się zespołem jeszcze bardziej. Poznajcie „AC/DC”, gdzie nie zawsze gramy hard rocka.
Playlista pracowników na Spotify
Na początku chcemy serdecznie pozdrowić wszystkich fanów australijskiego AC/DC. Nie bez przyczyny, bo musimy poprosić Was o potraktowanie naszej playlisty z przymrużeniem oka. Wprawdzie sam koncept rzeczywiście pozwolił nam poczuć się jak headlinerzy na Glastonbury, ale ostatecznie listę przebojów „AC/DC” wzbogacił jednocześnie repertuar Lindsay Lohan. Zacznijmy od początku.
Pomysł na playlistę pracowników na Spotify pojawił się podczas jednego z social mediowych statusów naszego zespołu. Szukaliśmy niekonwencjonalnego sposobu, żeby po raz pierwszy przedstawić talenty Absolvent Consulting i wypromować wspólny profil na Instagramie. Dodatkowo muzyczne wizytówki były świetną okazją do dzielenia się z obserwatorami pozytywnymi emocjami podczas obowiązkowej kwarantanny. Każdy opis uzasadniał wybór piosenki.
Zobaczcie, jak swoje numery polecili Kamila i Łukasz.
Kamila:
„Playlista AC⚡DC na Instagramie, odsłona numer 2 – tym razem zagra dla Was Kamila, nasz EB Consultant. Czy podczas kwarantanny też zastanawiacie się „What Ever Happened to Saturday Night”? Jeśli tęsknicie za gorączkami sobotnich nocy, koniecznie potańczcie w kuchni do piosenki z musicalu „The Rocky Horror Picture Show”. Przerażająco udana zabawa gwarantowana!
Łukasz:
„Na pewno słyszeliście, że w tym roku część festiwali została już odwołana. Na pocieszenie nasz Art Director Łukasz w ramach AC⚡DC zagra dla Was “Lift” od Radiohead. To właśnie ten zespół trzy lata temu rozbujał Open’era w Gdyni.
PS A po kwarantannie zamiast windy wszyscy stawiamy na schody. WIECIE DLACZEGO.”
Do serii zaprosiliśmy również CEO całej grupy Absolvent. W głowach nieśmiało kiełkowała myśl, że playlista powinna być otwarta na muzyczne propozycje osób z zewnątrz organizacji. A co gdyby do wyzwania nominować inne firmy albo naszych klientów? Finałem zabawy jest wciąż dostępna na Spotify playlista „AC/DC”, którą udało się uzupełnić kilkoma piosenkami od naszych obserwatorów na Instagramie. Łącznie to ponad 41 minut muzycznej uczty w klimacie diversity: od tekstów Osieckiej po auto-tune Lohan. Uwierzcie nam na słowo, że nie ma lepszej lekcji różnorodności, niż karaoke w naszym gronie.
Muzyczna integracja online
Szukacie efektywnej formy integracji online pracowników? Jeśli dalej pracujecie w trybie home office, stworzenie firmowej playlisty na Spotify to rozwiązanie, które się sprawdzi i przede wszystkim jest proste. Szwedzka platforma strumieniowa działa na licencji freemium, co oznacza, że jest dostępna za darmo i dla każdego. Wystarczy zaangażowanie ludzi, ale ten krok również nie będzie należał do najtrudniejszych.
Ulubione dźwięki wywołują emocje nawet wśród tych najbardziej opornych, oczywiście te pożądane. Jimmy Page powiedział kiedyś, że „muzyka to najlepszy język do poruszenia serc ludzi na całym świecie”. Z jednej strony pokazuje, jak pięknie potrafimy się różnić, z drugiej – łączy pokolenia. Nasze wybory piosenek również były niespodziankami! Bez zbędnych spoilerów zapraszamy do posłuchania „AC/DC”, przekonacie się na własnych uszach. 🙂
Przez dwa tygodnie każdego dnia na naszym Instagramie publikowaliśmy okładkę singla, który wyborem poszczególnej osoby trafiał na listę przebojów. ABSOpremiery pozwalały nam zaskakiwać się nawzajem, były okazją do jeszcze lepszego poznania się całego zespołu, a z gotowej playlisty korzystamy do tej pory. Przy „AC/DC” mamy burze mózgów, pracujemy indywidualnie, tańczymy w piątki i sprzątamy w soboty.
Nic dziwnego, bo muzyka ma udowodniony wpływ na nastrój człowieka. Działa lepiej niż pierwszy łyk kawy, stymulując mózg do produkcji neuroprzekaźników. Naukowcy podkreślają, że podczas słuchania muzyki uruchamiamy m.in. ośrodki zainteresowania czy motywacji. Warto poczytać więcej o tzw. efekcie Mozarta. Okazuje się, że odpowiedni rytm i tempo są zbawienne dla naszych funkcji poznawczych.
O zaletach terapii muzyką można pisać bez końca… zupełnie tak samo, jak bez końca można rozwijać projekt playlisty pracowników na Spotify! Hity na święta, z okazji Dnia Kobiet albo zestawienie otwierające wakacyjny sezon urlopowy. Ogranicza Was tylko wyobraźnia. W firmowej kuchni nie zapomnijcie zorganizować laptopa i głośników. Pamiętajcie też o zgraniu piosenek na pendrive dla DJ-a świątecznej imprezy.
Raport o muzyce w komunikacji
Wiemy już, że muzyka sprawdza się jako narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Nie bylibyśmy sobą, zapominając wspomnieć o tym, jak silną pozycję zajmuje w komunikacji zewnętrznej. Być może firmowa playlista zainspiruje Wasze działy marketingowe do aktywności właśnie w tym obszarze.
Koniecznie podrzućcie im cenne wnioski z badania przeprowadzonego przez Havas Media Group oraz Universal Music Polska! W połowie 2019 roku udowodnili, że Polacy oczekują komunikacji poprzez muzykę. Stanowi ona ważny element życia wszystkich grup wiekowych. Z kolei zaangażowanie marek w muzykę pozytywnie ocenia kolejno 93% młodych uczestników badania i 85% osób reprezentujących starszy segment.
Szczegółowe opracowania raportu „Fans.Passions.Brand: Muzyka” są dostępne w sieci.
Autor: Jakub Bryczek, Senior Creative Designer Absolvent Consulting