Kultura organizacyjna w biznesie to ciągła zmiana. Sytuacja społeczna, polityczna i ekonomiczna na całym świecie stale dyktuje biznesowi nowe warunki zarządzania, prowadzenia organizacji czy rozwoju ludzi. Jesteśmy w ciągłej zmianie i zaczynamy się przyzwyczajać do reorganizacji i ciągle nowych zasad. Czy jesteśmy również przyzwyczajeni do zmiany pożądanych i poszukiwanych przez pracodawców kompetencji? Czy posiadamy kompetencje miękkie, które coraz częściej nazywamy #PowerSkills? Czy jesteśmy gotowi docenić behawioralne umiejętności i szukać ich u innych? Czy zgadzamy się, by #empatia czy #InteligencjaEmocjonalna przestawały być „miękkie”, a oznaczały #moc?
Czy jesteśmy również przyzwyczajeni do zmiany pożądanych i poszukiwanych przez pracodawców kompetencji? Czy posiadamy kompetencje miękkie, które coraz częściej nazywamy #PowerSkills? Czy jesteśmy gotowi docenić behawioralne umiejętności i szukać ich u innych? Czy zgadzamy się, by #empatia czy #InteligencjaEmocjonalna przestawały być „miękkie”, a oznaczały #moc?
Kompetencje – jak się zmieniają
Od lat mówi się, że kompetencje twarde – techniczne, poparte doświadczeniem, są tymi najistotniejszymi i najbardziej cenionymi w pracy. Jednak wraz z ciągłymi zmianami m.in w komunikacji biznesowej czy stylach zarządzania, kompetencje miękkie zaczynają brać górę i stają się tymi najważniejszymi. Rynek pracy coraz bardziej docenia umiejętności interpersonalne. To dobre wiadomości. Jak pokazują badania – w ciągu trzech dekad liczba stanowisk pracy w Stanach Zjednoczonych wymagających wysokiego poziomu behawioralnych umiejętności wzrosła niemal o 12 punktów procentowych, a Badania z Uniwersytetu Harvardu i Uniwersytetu Stanforda mówią, że wzrost wynagrodzeń dotyczy w dużej mierze stanowisk, na których wymagane są wysokie kompetencje społeczne.
W 2019 roku Josh Bersin w swoim artykule pt. “Let’s Stop Talking About Soft Skills: They’re PowerSkills” napisał:
“Hard Skills are soft (they change all the time, are constantly being obsoleted, and are relatively easy to learn), and Soft Skills are hard (they are difficult to build, critical, and take extreme effort to obtain).”
Czyli: “Kompetencje twarde – są tak naprawdę miękkie, często się zmieniają, tracą na ważności, stosunkowo łatwo się ich nauczyć. To kompetencje miękkie są twarde – trudno je zbudować, są kluczowe w biznesie i bardzo ciężko je nabyć.”
W 2022, po wybuchu epidemii oraz wojny, które wywróciły świat biznesu do góry nogami, jakże aktualne są to słowa.
Josh Bersin by Deloitte, międzynarodowa firma badawcza mierząca rozwój talentów, kulturę organizacyjną i technologię w HR, posłużyła się przykładem badania IBM, w którym kierownicy wskazali kluczowe umiejętności przyszłości u pracowników. Zdecydowaną większość listy zajmują te behawioralne. Według Bersina badanie pokazuje także, że twarde kompetencje można łatwo nabyć i rozwijać, natomiast te „miękkie” są niezwykle trudne do zbudowania od zera. Co więcej, obecnie średnia żywotność umiejętności technicznej wynosi jedynie około 18 miesięcy.
Pandemia a istota kompetencji miękkich
Bersin w swoim raporcie o nowej erze kompetencji wspomina o wpływie pandemii na istotę PowerSkills. Mówi o tym, iż wszyscy są zgodni co do wagi nowych mocnych kompetencji. Praca online, ograniczony kontakt z drugim człowiekiem lub niedosyt relacji osobistych przyczyniają się do problemów dotykających równowagę emocjonalną każdego z nas. To właśnie dlatego stawiamy teraz na kompetencje takie jak empatia, wrażliwość, cierpliwość, inteligencja emocjonalna czy przynależność. Są to talenty, których z każdym dniem potrzebujemy coraz bardziej w społecznościach, tych firmowych także. Ważne jest, aby mówić o tym, jaką siłę niosą i podkreślić ich znaczenie w organizacji. Są podstawą dobrego zrozumienia między pracownikami i wpływają na komunikację #Human2Human.
Miękkie kompetencje drogą do sukcesu
Nie jest prawdą, że kompetencje miękkie to wrodzone talenty, z którymi się rodzimy. Różnimy się od siebie potencjałem – to jest pewne. Oznacza to, że zdobywanie pewnych umiejętności przychodzi jednym łatwiej innym trudniej, ale każdy może się nimi wykazać. Dobrze jest więc wiedzieć, które cechy są na rynku pożądane i o które warto zadbać jeśli chodzi o nasz rozwój. Są to przede wszystkim: zdolność do adaptacji, innowacyjność czy kreatywność. Aby odnieść sukces, warto skupić się na tych kompetencjach i właśnie je pielęgnować. Otwarta głowa i dostosowanie się do ciągłych zmian są bardzo cenione w pracy i pomagają łatwiej odnaleźć się w dzisiejszej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości biznesowej.
PowerSkills vs biznes w praktyce
Josh Bersin rozmawiał z Victorią Roberts, szefową działu HR Truckstop na temat nowych PowerSkills i ich znaczeniu w biznesie. Victoria, dzięki postawieniu na pogłębieniu świadomości i rozwój kompetencji miękkich wśród pracowników oraz skupieniu się na relacjach w organizacji przeniosła ją na zupełnie nowy, wyższy poziom wydajności. W dwa lata udało się jej zmienić kulturę organizacyjną wszystkich zespołów, co poskutkowało wzrostem zaangażowania oraz widoczną poprawą wskaźnika retencji.
Jak można zauważyć, kompetencje, które wymienia Josh takie jak życzliwość, wybaczanie, wytrwałość czy empatia niosą ogromną moc i mają wielkie znaczenie w biznesie. Wymieniać można długo, ponieważ lista miękkich kompetencji jest długa. Każdego z nas wyróżniają inne, również ważne społeczne wartości i cechy. Dzięki nim tworzymy etyczny biznes, w którym główną rolę gra człowiek i jego potrzeby (człowiekocentrym z biznesie). PowerSkills, czyli nowe kompetencje miękkie to klucz do projektowania sukcesu w przyszłości.
Jeśli chcesz w swojej organizacji zdiagnozować kulturę organizacyjną, zrobić transformację kultury organizacyjnej w kierunku kultury inkluzywnej (DEI) i innowacyjnej, chcesz wypracować firmowe wartości, zachowania i rytuały, które będą fundamentem działania ludzi w organizacji i przyczynią się do lepszych doświadczeń pracownika, kandydata, klienta i lokalnych społeczności – zapraszamy do kontaktu!
Zespół Absolvent Consulting